Sjette lektion

Resume:

Vi kom til sidste time og derfor er der ingen lektier til næste gang.
Vi øvede os i at bruge cello-tonearts-måleren, og så så vi eller fremad mod den kommende prøve:

1) Vi øvede os på at klappe pulsen i en klaversats. Er den 2-delt, 3-delt eller 4-delt?
2-delt og 4-delt kan godt lyde som hinanden og det er da også lidt en smagssag om man vil kalde en sats for det ene eller det andet. Den 3-delte taktart føles til gengæld helt anderledes, så den skal man helst kunne skelne den fra de to andre. Vi så dog hvordan triolbevægelser kunne føles som enten tre slag eller et enkelt slag alt efter tempo. F.eks klapper folk oftest ét slag i takten til brudevalsen og den kan komme til at føles 2-delt eller endda 4-delt hvis man spiller den hurtigt nok. Måneskinssonaten var en anden vi havde svært ved. Den kan forstås på mange måder.
Stykkerne til prøven bliver mere entydige og det vigtigste er her at man klapper tydeligt og svarer i relation til det man selv har klappet.

2) Vi øvede os på at synge melodier efter. Det går fint. Der hvor det bliver svært er når man skal springe til skalaens andettrin. Den går galt næsten hver gang. Næste år skal vi lave musikdiktater og det tror jeg hjælper på lige netop det.

3) Vi øvede os i at høre forskel på to næsten ens melodistumper. Det er I ret gode til! Og I er også gode til at sige hvad forskellen er. Det er vigtigt at I gør det klart om I snakker om første eller anden udgave når I f.eks. siger 'der var en højere tone', 'det gik hurtigere' etc.

4) Vi øvede også på satsanalyse. (Var der i løbet af satsen udvikling i tempo, dynamik, legato/staccato etc.? Var ændringerne pludselige eller gradvise?) Det er I også virkelig skarpe til.

Held og lykke til prøven!

Vi nåede også lige en superkort evaluering af forløbet indtil nu. Der var enighed om at det har været spændende indtil nu og der var stemning for at at fortsætte til efteråret. Jeg glæder mig også, for jeg synes det har været spændende både at udvikle undervisningsmaterialet og at se hvordan det er blevet taget imod med inspirerende entusiasme.
Jeg snakker lige sammen med Ida om hvordan og hvornår vi bedst kan arrangere det videre forløb.