Fjerde lektion


Velkommen til Kejsi på tirsdagsholdet!



Til næste time er der 2 hjemmeopgaver:

1a) I bogen: side 11 - Exercise 3.
1b) Sæt oversættelsen ind i bogen med lim eller tape (Se nedenfor)

2a) Lav din egen mol-måler! (Se hvordan nedenfor)
2b) Brug toneartsviseren til at skrive en nem skala (en af dem du kender) og en rigtig svær skala (en som vi ikke har haft).



Frivilligt for de ekstra nysgerrige:

Remus er allerede gået i gang med opgaverne i starten af bogen. Anastasia også? Det er rigtig godt! I andre må også gerne gå amok i de første opgaver hvis I finder tid. Jeg retter alt hvad I kommer med.
Når I støder på værkuddrag som f.eks. på side 6. må I gerne prøve at finde en indspilning på nettet så I kan høre værket. Bogen er nemlig lavet sådan at man stifter bekendsskab med det klassiske repetoire mens man laver opgaverne. Nogle af temaerne kender I måske allerede.


//

Facitliste:

Her er min løsning til opgave 1 og 2: (Link til løsning)

Opg01-2


//

Uddybning af lektien til næste gang:

1b) sæt oversættelsen ind i bogen (side 11):

Opg02
Opgaven kan også downloades og printes her
Facit kan ses her. Det er selvfølgelig ikke meningen man skal se på facit inden man løser opgaven, men det er taget med her fordi det kan hjælpe til at forstå hvad opgaven går ud på.

2) Lav din egen mol-måler!

I kan genbruge det klaviatur som I tegnede til dur-måleren og blot sætte en ny skyde-måler i.

Ren mol og melodisk mol (det blå kort).
Den melodiske mol spilles forskelligt i opadgående og nedadgående retning. Opadgående er den som vist i den øverste af de to rækker på det blå kort. Nedadgående er den identisk med den rene mol vist nederst.

Anastasia spurgte om man gerne må lave et separat kort til hver mol variant - melodisk, harmonisk og ren.
Det må man gerne!
Man må også gerne skrive dem alle på det samme kort hvis man kan finde plads. Isaac havde vist god plads på sin så vidt jeg husker...

Opg02

...Og her er kortene byttet om så harmonisk mol er lagt ned i målemaskinen:

Opg02