Til næste time (25. sept) er der 3 hjemmeopgaver:
For de ekstra nysgerrige:
Resume:
Vi så på et par af mine kompositions-maskiner og snakkede om hvorfor de hverken er instrumenter eller kompositioner men en mellemting. I stuen stod bl.a. Wandelende Tak (betyder den vandrende pind) og dens storebror Answer to Nancarrow.
Vi kiggede hurtigt bogen igennem for at få et overblik over hvad man skal kunne. Vi nåede dog kun til side 30. Og derfor starter vi næste gang med lige hurtigt at se at de 5 kapitler "Composition a melody", "Ornaments", "Chords at candetial points", "Performance directions" og "Instrument and Voices" også findes.
Herefter vil vi vende bogen og gå i dybden med hver af emnerne.
Det vi nåede at kaste vores flygtige blik på var de 8 kapitler:
Det syntes ikke at volde de store problemer.
C-nøglen kan sættes på enhver af de fem linjer. Den linje som nøglen sættes på (dvs. den linje som midten af C-nøglen "peger" på = C-nøglens symmetriakse) er per definition tonen C (nøglehuls-C'et). Herfra kan man tælle sig frem til tonerne.
Vi så på et eksempel på tidlig brug af c nøglen: Johannes Ciconias Proportionskanon Le ray au soleyl. Noden kan ses her (nøglen er de to første rhomber på hver linje).
Hint til ugens lektie: Læg mærke til at tenornøglens faste fortegn danner et andet mønster end de andre nøgler, idet krydserne for f og a noteres nede i stedet for oppe.
Det lod heller ikke til at I blev skræmt af dette!
Remember!-paragraffen er lidt forvirrende. "The tonality will remain the same" betyder at tonekønnet (altså dur eller mol) forbliver det samme. De prøver her at gøre det klart at de beder om kromatisk transposition i modsætning til diatonisk transposition. Læs evt. mere om transposition her
Det bliver super klart når vi begynder at lave opgaver. Bare roligt!
Da jeg sagde at man runder ned til nærmeste 2'er-potens hjalp det vist ikke på forståelsen. Det er måske nemmere at tænke at man runder ned til nærmeste ottendedel, kvartnode eller halvnode. Det er i det mindste princippet. Mange komponister har gjort det anderledes, og derfor er det så som så med teorien. Derfor skriver komponister i dag sommetider for al tydelighed fx 9:8 hvilket betyder at 9 noder skal spilles indenfor 8 noders værdi.
Det er var vist rimelig kendt stof, men der er alligevel en del at dykke ned I hvis I synes det bliver for nemt.
Dette er et vigtigt kapitel at oversætte grundigt da den danske tradition er lidt anderledes. For uddybning se denne artikel.