Til næste time (2. okt) er der 3 hjemmeopgaver:
Ekstra:
Resume:
Vi nåede igennem overblikket! Fortvivl ej over mængden af nye informationer. Det var blot et overblik. Næste gang skal vi som lovet tage det fra toppen i et mere adstadigt tempo.
Vi startede med at se på Martins båndoptager, som han har fundet frem af gemmerne. Den kan afspille hurtigt eller langsomt med tilhørende ændringer i tonehøjde. Dobbelt hastihed fordobler frekvenserne = den spiller en oktav højere. Halv hastighed halverer frekvenserne = den spiller en oktav dybere.
Det må have været sådan en Stockhausen legede med da han lavede sit båndværk Gesang Der Jünglinge. Her er det optagelser af en barnestemme der bliver udsat for diverse manipulationer, bl.a. ekstreme hastighedsændringer.
Vi snakkede helt overordnet om emnerne fra følgende kapitler:
Man kan vælge at skrive for instrument eller sangstemme med en tekst. Elina fortalte at man kan få lov til at gå op til en dansk oversættelse af Grade-prøven. Jeg vil undersøge om det så også gælder de digte man kan få lov at skrive melodier til.
Under alle omstændigheder synes jeg det er en god ide at vi vælger vores egne digte når vi når dertil. Hvis I har forslag til digte som I synes er smukke må I gerne vise mig dem, så ser vi om nogle af dem er egnede til den type melodi-komposition som bogen lægger op til.
Composing a melody er at langt afsnit i bogen så det kommer vi til at bruge en del tid på senere i forløbet. For nu er det nok at vide at det eksistere. Så har vi noget at se frem til...
Martin fortalte at han har en oversigt over hvordan forskellige tegn kan udføres. Den må du meget gerne tage med når vi kommer der til (det bliver ikke næste gang, men jeg skal nok sige til).
Mange af tegnene har et vist element af frihed over sig, og hvordan de præcis udføres kan i sidste ende være et spørgsmål om personlig smag. Men vi kommer til at se på nogle af de grundlæggende regler og vi vil også se på hvordan komponister har skrevet i hhv. håndskrifter og originale udgivelser.
imslp.org (International Music Score Library Project) er som sagt en god webside til at finde partiturer og originaler.
Vi snakkede lidt om nodernes ophavsrettigheder: Imslp udgiver ifølge deres FAQ hovedsageligt public domain music (dvs. musik hvor komponisten har været død i mere end 75 år). Vores teoribog har en liste med krediteringer og tilladelser på
sidste side.
Der handler om at sætte harmonier til melodier. En god færdighed at have. Vi nåede kun lige at berøre det kort, men vi vender tilbage til det. Det er ikke så svært som det lyder.
Lang liste med ord på italiensk og tysk. Vi tager for nu ordene som de kommer i eksemplerne og opgaverne. Det er bedst så vidt muligt at lære ordene i en konkret musikkontekst.
Vi snakkede lidt om valg af sprog - ved at vælge ord på tysk, fransk, italiensk eller engelsk vækkes associationer til bestemte musiktraditioner og det kan være med til at farve musikken, selv hvis ordene betyder det samme.
Kæmpe emne, som i bogen er kortet ned til et ultrakort afsnit. Vi kommer til at berøre emnet en lille smule hver eneste gang for det er umuligt at komme udenom. Mit gæt er at I vil vide langt mere end forventet når I kommer til prøven til foråret.
Denne gang snakkede vi om pedaler på klaver, cembalo og harpe:
Normalt noteres klaverets eller flygelets sustain-pedal sådan:
eller sådan:
Pedalmarkeringen i bogen er meget usædvanlig, men Sebastian genkendte den:
Harpens pedaler har en anden funktion. For hver pedal kan strengene stemmes op eller ned med en halv tone. Mere om harpens pedaler i dette uddrag fra Walter Pistons Orchestration.
Sebastian nævnte også, at nogle cembaloer har knæpedaler. Det vidste jeg ikke! men nu læser jeg i denne artikel om Danmark ældste bevarede cembalo, at det åbenbart er særligt for franske cembaloer fra sidste del af 1700-tallet (se side 81-82). Sebastian, hvis du ved mere, må du meget gerne fortælle om det næste gang!