Fjerde lektion

Til næste time er der 2 hjemmeopgaver:

1a) I bogen: side 11 - Exercise 3.
1b) Sæt oversættelsen ind i bogen med lim eller tape (Se nedenfor)

2a) Lav din egen mol-måler! (Se hvordan nedenfor)
Alle laver ren mol. Erin må gerne også lave melodisk mol og harmonisk mol.
2b) Brug toneartsviseren til at skrive en nem skala (en af dem du kender) og en rigtig svær skala (en som vi ikke har haft).



Frivilligt for de ekstra nysgerrige:

Det lod til at I er blevet lidt rustne i intervalnavnene :)
Så hvis I finder tid, så repeter gerne intervalnavnene fra 1-8. Altså: intervaller

1: prim
2: sekund
3: terts
4: kvart
5: kvint
6: sekst
7: septim
8: oktav

I kan tælle fra 1 til 8 og tilbage en gang hver dag - Så kan I det!


//

Facitliste:

Her er min løsning til Beethoven's femte symfoni: (Link til løsning)

Beethoven

Her er min løsning til opgave 1 og 2: (Link til løsning)

Opg01-2


//

Uddybning af lektien til næste gang:

1b) sæt oversættelsen ind i bogen (side 11):

Opg02
Opgaven kan også downloades og printes her
Facit kan ses her. Det er selvfølgelig ikke meningen man skal se på facit inden man løser opgaven, men det er taget med her fordi det kan hjælpe til at forstå hvad opgaven går ud på.

2) Lav din egen mol-måler!

I kan genbruge det klaviatur som I tegnede til dur-måleren og blot sætte en ny skyde-måler i.

Ren mol og melodisk mol (det blå kort).
Den melodiske mol spilles forskelligt i opadgående og nedadgående retning. Opadgående er den som vist i den øverste af de to rækker på det blå kort. Nedadgående er den identisk med den rene mol vist nederst.

Det er nok at lave den rene mol til næste gang. Den melodiske og harmoniske mol er vist her for at de ekstra nysgerrige kan prøve kræfter med det. Vi gennemgår det nærmere næste gang.

Opg02

...Og her er kortene byttet om så harmonisk mol er lagt ned i målemaskinen:

Opg02